BLAAS ZE OMVER MET JOUW PITCH!

Je hebt een steengoed (business) idee of plan. Vanuit je eigen expertise kun je dit idee als geen ander onderbouwen met cijfers en feiten. Daarnaast zijn er nog tig redenen die je kunt bedenken om de ander te overtuigen om op jouw idee aan te haken. Of je de ander nou wilt inspireren of laten investeren, het komt op hetzelfde neer: je wilt indruk maken. 

Maar man oh man, wat is het lastig om alles wat erin jou omgaat te vangen in een pitch. Waar begin je? Wat is de kern van jouw verhaal en dus de daadwerkelijke urgentie? Wat wil de ander graag horen? Hoe breng je dynamiek aan? Hoe zorg je ervoor dat je zelfverzekerd en authentiek overkomt zonder dat het klinkt als een ingestudeerd riedeltje. Wanneer ga je de interactie aan? Welke slides moet je laten zien of is het krachtiger om er helemaal geen slides bij te pakken? 

Dit zijn vragen die ik als sprekerscoach voortdurend krijg. Ik heb er niet één standaard antwoord op want ieder idee is uniek én jij bent uniek. 

Toch heb ik wel degelijk een hele reeks strategieën en tips die je kunt toepassen om jouw idee én jezelf te verkopen. 

Maar of we nou samen aan de slag gaan of je krijgt een training van mij, het állerbelangrijkste is dat jij jouw pitch brengt vanuit je hart. Klinkt misschien cliché en makkelijker gezegd dan gedaan, maar als jij de urgentie van jouw pitch niet voelt in elke vezel van je lijf, zal de ander het ook niet voelen. Natuurlijk is het belangrijk om jouw idee te onderbouwen. En toch, of je het nou wilt of niet, uiteindelijk beslist jouw publiek op gevoel of ze meegaan in jouw idee. En precies dat gevoel wil je bij ze losmaken.

 

Ik noem mezel ook wel ‘storycoach’ omdat ik samen met jou op zoek ga naar jouw verhalen, anekdotes en klantervaringen. Vervolgens laten we die samensmelten met jouw expertise. Storytelling is namelijk hét instrument om impact te maken. Je neemt jouw publiek al gelijk met je mee zodra je een verhaal vertelt. En dat kan ook iets heel simpels zijn van een paar zinnen. Zie jouw kennis, cijfers en feiten als de bouwstenen van jouw pitch en het de verhalen die je vertelt als het cement om ervoor te zorgen dat jouw pitch staat als een huis. 

Nu denk je misschien: dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe zorg ik ervoor dat ik met mijn pitch ook online monden laat openvallen? Gelijk heb je, want online pitchen vraagt om andere tools en vaardigheden dan het live verkopen van jouw idee. Vanzelfsprekend neem ik je hier uitgebreid in mee, want het jezelf online presenteren is vooral anno dit bizarre jaar 2020, niet meer weg te denken.

Toch kan ik je al wel verklappen, dat je zolang je jouw pitch vanuit je hart vertelt, het geen verschil maakt of je dit nou op een echt of een online podium doet.

Zin om af te tasten hoe we jouw idee samen om kunnen buigen in een masterpiece van een pitch? Of ben je benieuwd hoe ik een (online) training over ‘pitchen vanuit je hart’ kan verzorgen?

Boek een vrijblijvende ‘Story to Glory’ sessie (direct in mijn agenda).